CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

السبت، 12 يوليو 2008

ليس من يتكلم عن الحب كمن يتألم منه

ليـــس من يتكلم عن الحب ... كمن يتألم من الحب.
.......
وليس من يقرأ رسائل الحب ... كمن يكتبها بدم القلب.
.......
وليس من يسأل ؟! ويتسائل؟! ويجهل !! او يتجاهل!!؟
كل شىء عن الحب.. كمن رضع الحب مع حليب الأم ، ويتنفس الحب منذ ولدته امه ، ويعيش
بالحب و للحب كل عمره ، ويموت لو توقف الحب .. او توقف هو عن الحب لحظة واحدة.
من يعيش حياته خالية .. خاوية من الحب ، فلا يميز بينه وبين الخبز !!؟ كمن ولد فى رحم الحب .وكان الحب على الدوام
هو خبزه اليومى ،
ونوره الليلى ، وحلمه الازلى ، وامله المستقبلى.وليس الميت هو من فقد الحياة ، ودفن تحت التراب!! .
(((بل من فقد الحب .. فعاش جسدا بلا روح .. ودفن فى الحياة بجانب جسد اخر بارد .. مجمد .. محنط.)))
يفتقد الدفء و الحنان .. فيدرك ولكن بعد فوات الاوان . ان الحياة بدون حب ليست سوى جسد بدون روح ..
وانه ميت فى الحياة وحى بين الاموات ..
ان الحب هو روح المحب ، وهو جنين فى الرحم ،
وطفل فى المهد ، وشاب فى ربيع العمر وشيخ فى خريفه ،
وسعاده وابتسامه فى لقاء ، وتعاسة
ودمعة على فراق ، وجرح غائر فى الصدر ، ونزف دائم فى القلب ، من طعنة خيانه وغدر .
والروح لا تموت مع الجسد .. ولا تدفن فى قبر .. بل تعود الى عالم الخلود ..
فالحب حبيبى هو رمز الوجود .. وعنوان الخلود وحبى لك باق ابد الدهر ،
وما بقى الوجود والخلود .
فلا تظلم قلبى وقلبك بالشكوك .. او بمقارنة حبى وحبك ، والا كنت حبيبى ،
كمن يقارن الحياة بالموت والفناء بالخلود.........
وفى النهاية
لا احد يتهرب من الحب
او يحاول ان يخفى حبه
ولكن المطلوب
ان يحب بعقله قبل قلبه.. ا.ب.ت.هـ.ا.ل.




69 صافينى مره:

غير معرف يقول...

عن جد ابدعت اوى اوى .

البوست ده من وجهة نظرى اجمل ما قرات لك فى المدونة ( البوستات الاخرى جميلة ... ولكن هذا هو الاجمل على الاطلاق )

كلماتك مؤثرة و تخرج من القلب فى انسيابية رائعة .

دمت مبدعا ...مع ارق تحياتى ليك

غير معرف يقول...

كلامك جميل جدا
اناقارنته بكلامك فى باقى المدونة لقيت فرق كبير اوى فى الاسلوب والطريقة
بصراحة بصراحة ومن غير زعل شكلك نقله عن حد عشان دة مش اسلوبك يا ادم ياشقى
اعترف ومتخافش جايبه منيييييييييييين
ههههههههههههه
او تزعلى منى صدقنى انا اكتر واحدة بتحب تقرالك بس بحب يكون كلامك مش منقوووول من غير متقووول

blue-wave يقول...

حلو البوست

ادم المصرى يقول...

مرسى جدا على تعليقك الجميل بجد اسعدنى مرورك من غير معرف حضرتك مين

ادم المصرى يقول...

انا اسف اكيد مش هزعل لئنك نظرتى لى الموضوع بطريقه كلامى لكن لو نظرتى لى احساس انسان قرأ هذه الكلمات وتئصر بها او كادت تفرغ عيناه عندما شعر بها مش لزم اكون كتبتو او نقلتو المهم انى حسيتى وتركتو فى متناول ايديكم ولا ديما المعلقين بيحبو يعلقو على الشخصيه والطريقه ويسيبو الكلام والاحساس انا بعتزر عن طريقه فكرك البطيئه بجد حول تركذى فى الكلام افضل متركذى فى مصدرو المهم انتى حسيتى بيه ولا لاء؟....

ادم المصرى يقول...

blue-wave

استاذى نورتنى بجد اتمنا استمرارك يسعدنى

غير معرف يقول...

رائع يا ادم جميل بجد ايه الاحساس العالى ده كله بصراحة بوست رائع ودى مش حاجة غريبة عليك . دمت بود
تحياتى لك
هاجر

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

عزيزى ادم
اهلا بك
كلمات رائعة وتنم عن احساس عالى
انا اشاركك الراى المهم الكلمات توصل ونحس بيها حتى لو مش ليك سيبك منهم انت زى الفل
.........
نور الدين محمود

حبيبه يقول...

اولا حمد الله ع السلامة
ثانيا البوست جميل اوي واحساسك بالحب جميل
انا مش عارفة ازاي ممكن انسان يعيش من غير حب
ربنا يديم الحب ع الناس كلها

Aaya يقول...

عظمة على عظمة على عظمة
حلوة جداجدا الكلمات ديه
وأكتر جزء عجبني بجد هو:

لا احد يتهرب من الحب
او يحاول ان يخفى حبه
ولكن المطلوب
ان يحب بعقله قبل قلبه..
......

وأسعدتني بردك عليا
وإن شاء الله مواضيعي تعجبك
وتعجب كل المدونين
والمدونات..
.....
وأتمنى التواصل

Radwa يقول...


يخرب بيت الحب وسنينه
هو فى حاجه موديه الناس فى داهية غيره
....................
بس بجد الحب احلى حاجه فى الدنيا
اجمل حاجه انك تتحب
والاجمل انك تعرف ازاى تحب
الاجمل والاجمل ازاى تخلص فى حبك
تخيل بقى لو ضحيت
هتحس بلوم الناس
بس بعد كده الحب هيعيشلك
...........................
تحياتى لكلماتك المؤثرة
.........................
سندريلا

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

كلامك عن الحب راقى جدا
فى زمن أصبح فيه الحب ليس له معنى سوى بين صفحات الكتب والاشعار اما فى الواقع فاللأسف أصبح ليس له وجود
وبحق الانسان بلاحب انسان بلاروح تخيل كم منا بلا روح
تحياتى لك وللرقى الذى تحتويه كلماتك

دعوة للأمل يقول...

المدونة اكثر من رائعة و ربنا يوفقك
و كلماتك معبرة و ذو احساس مرهف

Aиgel يقول...

أحلى شيء في الوجود الحب
عندما القلب ينبض بحب الله سبحانه..

حينها القلب يذوق طعم السعاده الحقيقية ..


اللهم ارزقني حبك وحب من يحبك وحب العمل الذي يقربني إلى حبك
*
*
*
آدم

جزاك الله خير..
وحمدالله على السلامة ومصيف سعيد
Angel Love

ادم المصرى يقول...

مرسى يا هاجر يا حبيبت قلبى الله يخليكى ليا

ادم المصرى يقول...

عزيزى نور الدين

انا فرحان بوجودك جبى لئنك بجد انسان متفتح وعاقل وذكى وده قليل فى المدونين شكرا اوى صديقى

ادم المصرى يقول...

حبيبه
مرسى اوى حبيبه على تعليقك الجميل ويدوم عليكى بلحب يقمر المدونه يغاليه

ادم المصرى يقول...

Aaya
موضيعك هتعجبنا وهتعجب اى حد انتى اصلا لذيذه جدا عمله ذى النونه والله ذى العسل مرسى يقمر على مرورك

ادم المصرى يقول...

sendrlla
اجمل كلمات بجد كلامك كلو فجون ومظبوط بس فااااااااااااان الى هيسمعنا يا قوم بجد انتى ميا ميا

ادم المصرى يقول...

رئيسه حزب الاحلام

اخبارك ايه والله وحشانى ووحشتنى مدونتك جدا مرسى يقمر على مرورك الجميل جدا بجد سعيد ليه

ادم المصرى يقول...

دعوه للئمل

مرسى جدا على اول زياره ليكى هنا وانا هعتبرها مش الاخير بجد انا سعيد بيكى جدا وان شاء الله تدوم المعهرفه

ادم المصرى يقول...

Angel

الله يسلمك انا مش عارف اقولك ايه والله الله يسلمك يقمر بجد انا مقصر اوى اوى معاكى ومش عارف اقولك ايه بجد وده شيئ جميل اوةى منك الى بتعمليه معايا ده بس اوعدك انى اردلك كل ده الف مره مرسى اوى يقمر

Purplewaves يقول...

السلام عليكم
أنا قلت رد الزيارة واجب وبعدين أنا بردو ذوق وبفهم في الأصول.

بوست جامد وكلمات مؤثرة بس اسمحلي أن اختلف معاك في الجملة الأخيرة "المطلوب أن يحب بعقله قبل قلبه" فأنا أعتقد إنه من الصعب قوي على حد إنه يحب بعقله قبل قلبه

تحياتي

zOzO يقول...

عندك حق فعلا
قبل اي تجربه حب مثلا وخصوصا الاولي

تشوف اصحابك
وستغرب انهم بيعانوا اوي كده
لكن لما تجرب انت
احساس تاني
بيكون جرح كبير اوي
بس اكيد الحمد لله ع كل حال


مش اتفقنا
اننا هنغير ؟
ولا ايه ؟
ههههههههههه

رنبا يوفقك يارب
تحياتي

Empress appy يقول...

ادم
يا نهار على الرقه بقى انا شغاله نطح فى المدونه ندى واجى هنا الاقى الكلام ده لا انا هسيب الكوكب واجى هنا

saragebaly يقول...

آدم المصري

البوست اكتر من رائع
كلامك فيه رقيق جدا
وموضوع البوست طبعا اكتر من رائع ((الحب))
تلك الصفة التي خلقها الله في قلوب البشر
احيانا نشعر انها نعمة كبيرة تحتاج الشكر والثناء
وفي الاحيان الاخرى نراها نقمة ونشكر الله ايضآ
جميل ان يحيا الانسان بحب يضخ الدماء في قلبه
يتنفس ربيع العشق ،،
وبطعم الحب ينسى مرارة الدنيا ومشاكلها
يلمس اوتار حبيبه ويرقض كل منهما على نغمات اوتار الاخر

لكن هل من الممكن ان يحيا الانسان بدون حب ؟؟!!
لا اعتقد
فكما قلت انت

وليس الميت هو من فقد الحياة ، ودفن تحت التراب!! .
(((بل من فقد الحب ..

وانا ارى ان الانسان بدون حب ما هو الا جسد بلا روح
قلب بلا نبض
حياة بلا امل

لكن الاهم من ان نحيا بالحب
ان يسلك ذلك الحب الطريق الصحيح الذي ينتخي بنهاية جميلة

..........................

ان يحب بعقله قبل قلبه..

الجملة دي فكرتني بمقولة بتقول

حب العاظفة شهر وحب العقل دهر

...............

تحياتي لك ولقلمك الرقيق

دمت مبدع ورقيق الاحساس دائما

سارة

عمرو وجيه يقول...

جميلة المدونة شكلك بتحب العندليب و انا كمان


بس يا ريت تغير التيمبليت ...




بالنسبة للبوست جميل ...


و منتظرين باقى إبداعاتك ..


شكرا

غير معرف يقول...

أبتهال!!!!

طب ماشي ياعم

بس معاك حق اوي في دي
المستقبلى.وليس الميت هو من فقد الحياة ، ودفن تحت التراب!! .

مت يحيا في قلب من يحب لا يموت ابداً
صدقت!

Aиgel يقول...

انتظرونا قريبا في
(( خمسة لقلبك ))
مع
Aaya & Angel


http://5toyourheart.blogspot.com

سنووايت يقول...

فالحب حبيبى هو رمز الوجود .. وعنوان الخلود وحبى لك باق ابد الدهر ، وما بقى الوجود والخلود . فلا تظلم قلبى وقلبك بالشكوك .. او بمقارنة حبى وحبك ، والا كنت حبيبى ، كمن يقارن الحياة بالموت والفناء بالخلود......... وفى النهايةلا احد يتهرب من الحب او يحاول ان يخفى حبه ولكن المطلوب ان يحب بعقله قبل قلبه



رائع يا ادم
رسالة رقيقة جدا
من اجمل ما قرأت عن الحب
فيه هدوء جميل بين السطور , وتعبيرات مختارة بعناية

بالنسبة لللمدونة انا متوقفة شوية عن الكتابة في اشعة ورسم قلب , ولكن لو حبيت ممكن تزورني وتقرأ موضوعاتي في المدونة سنووايت الرئيسية
snowwhite2000.blogspot.com

""""" يقول...

البوست دا جميل اوى يا آدم فعلا
مهما الانسان اتكلم عن الحب وسمع عنه مش ذى ما يعيش الاحساس ده بنفسه

ومش الحب بس على فكره
اى احساس ممكن يتحس فى الدنيا لازم لازم تحسه بنفسك

مينفعش ابدا يتوصفلك احساسه

المهم
انا لما بدخل مدونتك بنسى احنا فى سنة كام
ههههههههههههههههه
هو ايه اللى جاب نانسى عجرم لفاتن حمامه ههههههههه

حبيبـــــــة القمـــــر يقول...

كلامك تمام يا ادم
من فقد الاحساس والايمان بالحب هو من فقد ايمانه بكل جميل وكل راقي

فالحب الذي نراه في زماننا هذا ليس الا وهم ومجرد كلمات مزيفه نرمي بها الحب بهتانا وزورا

دمت جميل يا اخي

ادم المصرى يقول...

ان يحب بعقله قبل قلبه..

مظبوط كلامك ميه بالميه


وللاسف عندما يتغلب القلب على العقل هنا تكمن المشكله حيث يقع الانسان فى الكثير من المشاكل ومنها سوء الاختيار وفى الاخر نقول ده قدر ونصيب لكن ربنا ايضا كما اعطانا قلب اعطانا عقل نتدبر به

اخى ادم بجد البوست رائع وجميل انه يعجبك شىء وتحسه وتنقله لينا ده بجد رائع انك تشاركنا وتحسسنا احساسك الرائع
اتمنى لك التوفيق

rovy يقول...

كلماتك جميله و احساسك صادق

سلمت يداك و دام لنا ابداعك

تقديرى و تحياتى

امل يقول...

السلام علكيم
حمد الله على السلامة بس ايه الكلام الجامد ده كله

ان الحب هو روح المحب ، وهو جنين فى الرحم ، وطفل فى المهد ، وشاب فى ربيع العمر وشيخ فى خريفه ... الخ

حقيق كلام رقيق قوي
تحياتي وتقديري

ادم المصرى يقول...

purplewaves
مرسى جدا جدا على مرورك الجميل بجد انا سعيد بتواجدك معى ودوما ان شاء الله

ادم المصرى يقول...

zOzO

عمله ايه وحشانى والله احنا فعلا اتفقنا لكن مش قادر والله من الى حولينا من افعيل وحب فاشل ونفاق وكذب كيف تريدين لى ان اسعد بى ايامى وهذا كله بيننا

ادم المصرى يقول...

appy

هههههه يماما البيت بيتك والله مفى حد رقيق ذيك يااجمل صديقه فدنيا

ادم المصرى يقول...

ساره
بجد انا فرحان اوى بتعليقك ده بجد بين اد ايه انتى رومنسيه ومسقفه جدا وشطرا كمان وعندك لباقه جميله اوى فى اسلوب كلامك بجد انا سعت بيكى جدا جدا واتمنا نتعوان فيما بعد ان شاء الله دا بعد اذنك طبعا يا برنسس ساره

ادم المصرى يقول...

عمرو جيه

بجد الف الف شكرا ليك يباشا على مرورك العطر الجميل جدا جدا انا فخور انى صديق لك دوما ان شاء الله

ادم المصرى يقول...

نوره الخشن
مرسى جدا نوره على مرورك الجيل وان شاء الله اكون عند ظنكو بى

ادم المصرى يقول...

Angel

والله من عيونى يقمر انا اتمنا انى اعمل اى حاجه ليكى طبعا ميجيش اد الى عملتيه ليا ولكن ان شاء الله بعد الانتخبات الى فى النادى عندى دى بجد انا تعبت منها ان شاء الله

ادم المصرى يقول...

سنووايت

بجد انا سعيد بتواجدك دائما معى فى بيتك انا كنت اتمنا لما زرت مدونتك كنت ألقى اى شيئ لكى ولكن حظى وحش بقه اعمل ايه معلش ان شاء الله هزورك على العنوان الى سبتيه مرسى جدا ليكى يا اجمل صديقه واحله اخت بدنيا

ادم المصرى يقول...

amal

والله ننسى وفاتن حمامه ان سمعت انهم قرايب هههه والله معرف الصله الى بينهم ولكن فاتن حمامح اصلا طولت اوى فلازم تلحق بها نانسى عجرم قبل متودع ههههههههههههه

ادم المصرى يقول...

حبيبه القمر
مرسى جدا جدا ليكى على مرورك الجميل جدا بجد انا فرحان اوى بيكو والله يا اجمل صحبه بدنيا كلها اعدتكم تغنى عن اى شيئ مرسى يا اجمل اخت

ادم المصرى يقول...

همس الاحساس

اهلا اهلا اهلا بى الانسانه الغامضه الى بتحب المعكسات وبتحب الشغب ولكن عمتا انا فأستك وعادى ولا يهمك نورتينى يا حبيبى

ادم المصرى يقول...

rovy
مرسى جدا على مرورك الجميل ودوما ان شاء الله يتم التفاعل بيننا

ادم المصرى يقول...

امل

الله يسلمك يقمر فينك بقالى كتير مشفتكيش عندى ولكن وجودك انهردا عوض كل شيئ بجد انا سعيد بيكى

EMMY BABY يقول...

فالحب حبيبى هو رمز الوجود .. وعنوان الخلود وحبى لك باق ابد الدهر ،
وما بقى الوجود والخلود .
فلا تظلم قلبى وقلبك بالشكوك .. او بمقارنة حبى وحبك ، والا كنت حبيبى ،
كمن يقارن الحياة بالموت والفناء بالخلود.........


بجد جميلة اوى الحتة دى

تسلم ايدك عليها

ان يحب بعقله قبل قلبه..

الجملة دى فعلا فيها المفيد لان الحب اللى بينجح هو انك تختار بعقلك وبعد كدة تحب بقلبك

تحياتى

ايمى

ادم المصرى يقول...

باك لرد سوء التفاهم

ادم انت تعرفنى كويس وانا مبحبش المعاكسات

انا عمرى ما اكون غامضه ومش انا الشخص المجهول

وانت عارف كلمتى وحدة لو انا كنت قلت انا بقول راى بصراحه

وبجد عجبنى البوست سوء كتبته او حسيته ونقلته المهم انه منك انت ادم

وبجد مش قادرة اقول شىء حد يشك بحبيبته

شكرا يا قمر وبجد انا زعلانه منك .....


انا بعاكسك

ماشى

لما اشوفك بس....

princess يقول...

البوست جميل اوى بجد
يمكن من اجمل البوستات بتعاتك:)
بس حكاية العقل دى ازاى,قصدى على النهاية؟
تحياتى

r يقول...

ادم
انا قريت التعليقات
افهم منة كدا ان ناقله-- فى طريقه ظريفه لو ناقله مش من كتاباتك
تقول انه منقول علشام نا يكون فيه سوء ظن من اى حد بيعلق عليك
---------------
الكلام جميل بي مش خيالى شويه
انا مش ضد الحب او بعتقد انه مش موجود
ابدا بس ساعات تحس ان كلام الشعرا
خيالات زى ما الواحد يكتب عن اى حاجه
عايزها تكون بس لو وجد ما نريده تبقى الحياه حاجه تانيه خالص
البوست عجبنى طبعا من الاخر
سلمت
وفى انتظار جديدك

ادم المصرى يقول...

EMMY BABY
مرسى جدا على ردك الجميل بجد تعليقك جميل جدا اتمنا يوكن الود والصداقه بيننا دائما

ادم المصرى يقول...

ايه حببتى انا اسف باين فعلا انا زوتها ولكن بجد الناس خلاص اجننت مورهاش غير اسرار غرها والاستفزاز

ادم المصرى يقول...

princess
مرسى جدا على مرورك الجميل جدا

ادم المصرى يقول...

سنت انا مش زمبى ان انا عايش فى مجتمع اكثرو جهله مش جهلت علم ولكن جهله فى اسلوب التعامل مع الاخرين فى ناس بتعلق وبتقول ان انا ناقل الموضوع طيب انا معاهم الى علق ده مقلش اسمو ليه طب تانى حاجه مجبش ليه الرابط بتاع الموضوع الحقيقى كمان فى بوست بيبان انو مثلا مش كلامى لئن الناس عرفه طرقتى فى الكلام ولكن البوست ده عادى جدا فى حاجه اخرا ايه مصلحت المعلق انو لو انا مسحت تعليقو يعلق تانى وتالت ايه مصلحتو فى كدا استفزاز ولا ايه غرضو ايه غير استفزاز الى ادامو والانسان ده عن نفسى انا بقول عليه انسان جاهل جدا وميتردش عليه دول النت ليهم عباره عن ترفيه مش اكتر انا بعتبرهم فى زمام الاموات وجودهم زى موتهم بديهم ضهرى ولا اعملهم اى مأم

منه مرتجى - عازفة الأوتار يقول...

بوست جميل اوى يا ادم
فعلا ...
الحب مش كام كلمة فى اغنية
مش انك تنقى بيت شعر بينطق و احساسه صارخ
مش انك تكتب قصيدة رائعة اللى يقراها قلبه يفضل يدق
مش ان صوتك يترعش و انت بتناديها

اعتقد ان الحب فعلا اعمق و اغلى و اكبر من كدة

بحييك على البوست الرقيق ده

كل تقديرى و احترامى

Unknown يقول...

دى اول مرة تقريبا ادخل
المدونة هنا وماشاء الله استايل حلو
وتنسيق جميل
وبوست رائع وكلمات تشد بشكل جميل
بوست معبر جداا
بالتوفيق يارب

محمد فاروق الشاذلى يقول...

حلو البوست ده وعجبنى قوى
هاروح أقراه تانى وأرجع أسيب تعليق كبير كده

شفـقــة و إحســــان يقول...

بجد البوست حلو اوى اوى اوى

آه وكفى يقول...

انت فنان جميل بجد وزمنك حلو اوي

oRiGiNaL HeArT يقول...

بجد البوست رائع
معانيه حلوة بجد
وعندك حق فى كل كلمة فيه
بس ليا سؤال ياترى اللى عاش من غير حب يقدر فى يوم يحب ويتحب طبيعى ولا هيفضل زى ماهو :<

تحياتى

ادم المصرى يقول...

ورود وأشواق

بجد سعت بيكى جدا وسعيد انك علقتى انهردا يارب ديما

ادم المصرى يقول...

نهر الحب

انتى تيجى فى اى وقت انا بفرح لما بشوفك وبشوف اخواتك عندى انتو كل اعز ناس ليا ويارب يدوم التعارف بيننا

ادم المصرى يقول...

قلب مصرى
ايه ياعم مستنيك انتا بتقرأو فى مرينا ولا ايه

ادم المصرى يقول...

شفقه هانم

نورتى والله يارب يدوم بيننا التعارف

ادم المصرى يقول...

نوره الخشن
انا ولا فنان ولا حاجه ولو انا فنان انتى تكونى ايه على فكره مدونتك اكثر من رائعه بجد

ادم المصرى يقول...

oRiGiNaL HeArT
سؤال ياترى اللى عاش من غير حب يقدر فى يوم يحب ويتحب طبيعى ولا هيفضل زى ماهو ؟؟؟؟
الحب لو جالك هتقولى انا اذاى سئلت السؤال ده انتى هتحسى بنفسك لما يجيلك الحب هتنسى كل الدنيا ومش هتفتكرى غير اذاى تكملى باقى حياتك سعيده مع الى بتحبيه وتحسى بكل ثانيه فى حياتك

Blue Nile يقول...

جميل اوي البوست
وكلامك عن الحب رائع وكله احساس
عجبتني مدونتك جدا واسمها رائع فمن منا لايتمنى لو عاش في زمن الفن الجميل
ميرسي لزيارتك واتمنى التواصل دائما